Prinášame druhý diel k téme Športovej arény v Malackách. Minulý týždeň sme písali o tom, ako primátor Juraj Říha podľa polície žiadal úplatok, ktorý mal spočívať vo „vybavení“ súhlasného stanovisko od Okresného dopravného inšpektorátu na stavbu Šport arény. Inak povedané, tlačil na Okresný dopravný inšpektorát, aby jeho zamestnanci v jeho prospech porušili svoje služobné povinnosti a odsúhlasili projekt, ktorý je v rozpore so zákonnými normami. Skutočným dôvodom tohto nátlaku bola snaha obísť pravidlá ochrany životného prostredia zo strany vedenia mesta.
MAGICKÝCH 99 PARKOVACÍCH MIEST
Jednou zo zásadných pripomienok, ktoré Okresný dopravný inšpektorát vzniesol k projektu Šport arény bolo, že projekt neobsahuje počet parkovacích miest podľa príslušných zákonných noriem. Existuje totiž platná technická norma STN 73 6110/Z1/O1, ktorá určuje, koľko parkovacích stojísk je potrebných vybudovať podľa kapacity stavaného objektu.
Projekt Šport arény podhodnocuje počty parkovacích miest oproti skutočnej kapacite haly a množstvám podľa normy. Projektant sa zastavil na počte magických „99“ parkovacích stojísk.
Zverejňujeme časť projektu, ktorá sa týka počtu parkovacích miest.
BIZNIS JE DÔLEŽITEJŠÍ NEŽ ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Prečo Říha žiadal tento úplatok? Veď Okresný dopravný inšpektorát len chce, aby jeho projekt dodržal počty stojísk podľa noriem. Veď na Píle je miesta dosť…, stačila by zmena projektovej dokumentácie, dokreslenie parkovacích miest a všetko by predsa bolo v poriadku.
Skutočným dôvodom prečo vedenie mesta nechce do projektu dať skutočný počet parkovacích miest je, že pri projektoch s viac ako 100 parkovacími miestami existuje povinnosť posudzovať vplyv stavby na životné prostredie, tzv. EIA. Tento proces vyplýva zo zák. č. 24/2006 Z.z. a musí ho podstúpiť každý väčší projekt. Posudzujú sa priame a nepriame vplyvy zámeru na verejné zdravie, životné prostredie, prírodné zdroje, majetok a kultúrne pamiatky. Vedenie mesta sa chce tejto zákonnej povinnosti ochrany životného prostredia zámerne vyhnúť.
POSLANCOM TO NEVADÍ
Okresný dopravný inšpektorát sa v očiach vedenia mesta stal nežiaducim orgánom, ktorý „môže za všetko zlé“, pretože nepodľahol politickému tlaku a drží sa pravidiel. Smutné je, že v mestskom zastupiteľstve sú viacerí poslanci (Hájek, Mráz), ktorí by mali mať k ochrane životného prostredia blízko a zrejme im vôbec nevadí, že pri jednej z najväčších mestských investícií sa mesto ochrane životného prostredia snaží vyhnúť.
Pri posudzovaní ekologických vplyvov by sa totiž mohlo napríklad „nechtiac“ zistiť, že mesto ku dnešnému dňu zaplatilo súkromnej firme astronomických 1,4 mil. Eur za priemyselné pozemky dotknuté ekologickými záťažami, ktorých odstránenie môže stáť státisíce.
Ale o biznise s pozemkami o týždeň…
ZDROJ FOTO : ARCHÍV MF
ADMIN MF
Sledujete našu stránku Malacké fakty. Ak sa Vám naša práca páči, dajte like našim príspevkom a zdieľajte ich. Ďakujeme.